Juniormästare 1 - Danne Sundgren

Vi börjar intervjuerna med två mittfältare. Först ut  Danne Sundgren, f -90, som främst har använts på yttermitten och hade en skadefrånvaro men hann komma tillbaka i slutspelet. Danne gjorde också det psykologiskt viktiga 1-1-målet efter en härlig frispelning från Chrille Eriksson.

 

Grattis Danne. Du hade skadeproblem i höst men nu är du tillbaka!

- Ja..och det var ju verkligen tur, det är ju det här man har siktat på hela säsongen.. att få  chansen att spela en final.

 

Är du nöjd med din säsong annars?

- Ja, stundtals. Från början fick jag inte spela så mycket. Men efter de två-tre första matcherna fick jag ju chansen i en match och gjorde det bra tydligen. Så jag fick mycket speltid sen. Vi åkte till Norge sen och jag tycker själv att jag gjorde en bra insats där... och sen rullade det på fram till skadan. Det blev rehabilitering och så kom jag tillbaka lite innan slutspelet och hann spela in mig lite igen. Jag spelade en liten stund i åttondelsfinalen, fick spela hela kvarten och semin och startade ju också i finalen. Så det känns jättebra.

 

Och så gjorde du kvitteringsmålet i finalen.

- Ja... det kändes riktigt bra... annars känns det inte som jag var direkt jättebra i den matchen. Jag fick liksom inte röra mig tillräckligt.. det kändes faktiskt lite nervöst då. Jag tror nog att nästan alla spelarna var det... men vi visade i alla fall i andra halvlek var skåpet skulle stå.

 

Ändå var det ni som skapade flest chanser från matchens början.

- Jo.. det var ju så, vi hade chanserna men var inte riktigt där.. vi var inte tillräckligt noggranna.

 

Efter 0-1-målet , såg ni ut att hänga lite med huvudena tills Sotte (Sotirios Papagionnopulos) tog tag i matchen?

- Ja , så var det... men som Sotte spelat framför allt i de tre sista matcherna... hade han spelat så under hela säsongen hade han varit i landslagsklass, ja, juniorlandslaget förstås. Han och Viktor (Samuelsson) var ju de som tog tag i det efter 0-1-målet. De har hållit en hög klass hela året.

Du var rolig att se redan förra året, men du har tagit ytterligare ett par steg framåt i år. Till exempel så ser du fysiskt starkare ut i år?

 Ja, jag tycker faktiskt det. Jag har växt lite på längden också. Jag har inga jättkubik nu heller men fysiken är starkare i år. Men jag behöver nog förbättra styrkan ytterligare.

Du har ju ett år kvar som junior!

- Jaa... ett år kvar...  och jag hoppas att nästa år blir som det här! Tänk om kan vinna igen! Vi har ju vunnit Sanktan (St Erikscupen) med många av dem som spelade i dag, två gånger... ja, och SM inomhus. Vi har en riktigt bra bastrupp.

Din pappa Gary (känd av många AIK-are) var på Skytteholm. Var han nöjd med matchen och dig?

- Han var väldigt, väldigt nöjd. Nu är vi tre i familjen, som lyckats vinna SM! Lillasyrran vann flick-SM och pappa har ju vunnnit SM med AIK. Han var jättenöjd.

Har du några planer för framtiden? Junior ett år till och sen... A-laget?

- Nja... A-laget och A-laget... det känns troligare med Väsby i så fall, för utvecklingens skull. Mest hoppas jag väl på att få loss allting... att bli bättre och bättre.. det är ju under de här åren av ens liv, som man utvecklas mest, tror jag, Jag ska bli både snabbare och starkare... sen hoppas man ju på mycket speltid också så man får visa att man kan. Så jag hoppas på Väsby efter nästa år och sen AIK. Sen vill man ju gärna ut i Europa senare... kanske Spanien (där Danne spelade redan som knatte!).

Är det någon av lagkamraterna, som du tycker särskilt gått fram mycket i år?

- Jaa... jo jag måste ta med Sotte.. han var ju inte given från start från början... sen har han växt hela säsongen och håller nu j-landslagsklass. Chrille Eriksson måste jag också nämna. Han har ju varit vänsterytter tidigare men har snabbt blivit en klasspelare som back... trots att han också varit skadad har han gjort det riktigt bra. Han har övertygat.

Något du själv vill tillägga?

- Näää .... bara SM-guld!

 

Bappe Bjuggren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0