Karlberg - dagen efter derbyt

Solen strålar lika klart över Karlberg denna fredag som på världens vackraste klubbmärke. Det är återhämntningsträning för de som spelade igår. Lugnt, avspänt men visst kan man skönja en viss besvikelse över de två tappade poängen i matchens slutskede. Men där finns också glädje ocg tillfredsställelse att man klarade det tuffa slutskedet med en man mindre.


Per Karlsson kisar mot solen och slår sig ner för ett samtal. Personligen tycker jag att han var matchens lirare i går, även om Nisse Johansson fick priset.


Pärtan är nöjd med sin och lagets insats i går, åtminstone de inledande 80 minuterna. Men visst märks besvikelsen över det tunga slutet. Han känner att han är med i konkurrensen om en plats i startelvan, men inser att det i en så matchtät serie är viktigt med alternativ på i stort sett varje plats. Matcher i stort sett var tredje dag tar åven på en vältränad fysik. Han var själv utanför planen en stund i går, men menar att det aldrig var någon risk för fortsatt spel.

När jag undrar när han ska börja gå med mer i det offensiva spelet, som under juniortiden, ler han lite lurigt och konstaterar bara att om det blir lämpligt har han inget emot en offensiv löpning. Men säkerheten bakåt är det primära.

Lite bekymrad över måltorkan är han nog, men säger ändå att med de spelare vi har, måste det bara lossna - helst snart. Han tycker också att det är både lätt och tacksamt att spela med Nisse Johansson och det kan man förstå.

Pärtan är öppen, trevlig, lite lågmäld och kanske inte helt bekväm i rollen som intervjuoffer. Men han torde snart att vänja sig, vare sig han vill eller inte.


Daniel Mendes, kanske den enda spelaren i truppen som kan göra sig förstädd av alla lagkamraterna, är liksom Pärtan både glad och postiv till ett litet eftersnack.


Du verkar gilla derbyn?

- Ja absolut. Det är något speciellt med att spela derbyn. Jag vill helst göra mål i varje match... men ett derby är något speciellt. Det är specielllt med ett derby jämfört med andra matcher, men ändå vi vill vinna varje match.. men det har blivit så att i derbyn fär jag spela på min riktiga position, som anfallare, och då är det lättare att göra mål. Men jag vet att jag måste fortsätta och jobba för att bli bättre och bättre


Det blev tungt efter straffen och utvisningen?

- Ja. så var det... tio minuter kvar och en man mindre och vi fick mest jobba för att rädda en poäng. Det känns bra att vi kunde rädda den poängen.


Hur upplevde du matchen spelmässigt?

- Jo, det var riktigt bra... jag har fått spela ganska mycket, men inte som forward, men det viktiga är ju att få spela. Nu fick jag chansen som forward... och jag hoppas förstås att få fortsätta med det.


Du verkar trivas att spela med Ivan Obolo?

- Ja... han är en jättebra spelare... bra targetspelare, bra passningsspelare. Det var ju första gången jag spelade med honom... ja, som forward då.


Hur beskriver du målet?

- Ja, det var en väldigt bra boll från Bojan långt till höger och sen en lång fin boll till Ivan, som vann en nickduell och nickade bollen till mig. Jag behövde bara vända och skjuta. Vi skapade ju flera chanser men deras backar hade bra koll på oss hela tiden, det var inte lätt... men vi skapade chanser ändå. Det måste komma matcher då vi gör två, tre och fyra mål. Det skulle betyda mycket.


Är du nöjd med den trupp vi har?

- Ja absolut. Det är en mycket stark trupp... vi har nästan två spelare på varje position... spelare som kan gå in och göra en bra allsvensk match. En bred trupp med hög kvalitet. Så även om det varit tufft i början kommer det att bli bättre och bättre.

- Det är många matcher och kort tid emellan... ett bra lag behöver många bra spelare.


Känner du att du är ett alternativ i stort sett varje match?

- Ja.. ja det gör jag faktiskt och jag jobbar för det och vill förstås spela... men det är tränaren som bestämmer och jag måste vara redo för varje match om han väljer mig.

- Många var bra igår.... Nisse, Pärtab... Kenny Pavey.. de gjorde en jättebra match, ja och Ivan, Tjerna... Bojan ja, jag kan räkna upp hela laget..vi gjorde en bra match bara...


Mot Hammarby gjorde vi en riktigt bra halvlek, igår åttio minuter. 90 minuter?

- Det kommer, det kommer. Vi jobbar på det och vi har kraften idag att kunna spela bra en hel match.

Kalmar FF har dragit ifrån lite. Vi har fyra poäng upp till andraplatsen och inte långt ner till botten heller. En oväntat jämn serie?

- Kalmar har börjat bra.. men jag tror inte de kan hålla det hela tiden, det är en lång serie och mycket kommer att hända. Det är tredje året i rad som vi inte börjar så bra... men vi kommer att bli bättre. Men det är en tuff konkurrems i Allsvenskan. Jag törs inte tippa var vi slutar. Sen kommer alltid skador och sånt att kunna påverka... inte bara oss utan också de andra lagen. Därför kommer det att vara viktigt att vi har en bred trupp. Och jag kommer att träna hårt för att vara ett alternativ i laget.


Tack Daniel för de beskeden. De flesta spelare passerar förbi under de här två samtalen och hejar glatt. Två snöpligt förlorade poäng, har uppenbarligen inte satt ner vare sig humör eller mod i truppen. Nu kan vi bara hoppas att man tar med isg vilk´jan och splet från i går till Gävle och att vi fullföljer matchen med full besättning. Hisse Johansson och Kenny Pavey kommer inte att spela. Det är helt säkert, men det är svårare att förutse vilka som faktiskt spelar!


Bappe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0