Röster efter Väsby-Assyriska

I rummet mellan de bägge lagens ombytes- och duschrum hinner jag byta några ord med några av spelarna

Dennis Östlundh, nöjd med segern och matchen ställer glatt upp och jag gratulerar honom först för en riktigt bra frispark, som dessutom skulle bli segermålet!

- Tack. Det är alltid kul att få göra mål. Dessutom var det lite speciellt, en frispark och en bit ifrån och jag tyckte nog själv också att det blev en riktig fullträff.

Var det en rätt dömd frispark? Det fanns olika uppfattningar om det!

- Ja, det tror jag... men visst.. det finns alltid situationer i varje match där man har synpunkter på om han dömer rätt eller fel. Men dömer han frispark är det det... så är det bara.

Ja, jag har sett sämre domare i Allsvenskan i år!

- Jag tycker att han höll matchen på en bra nivå, man kunde spela fysiskt utan att han viftade med gula kort... sen är det ju så att uner en match tycker man att alla frisparkar som går emot är fel men de man får är alltid solklara!

Ni är med i toppstriden, hur långt håller det?

- Ja, nu vet jag inte alla resultat i dag, men vi är med och nosar i alla fall. Och det har väl gått hyfsat så här långt. I dag kan vi vara nöjda med den andra halvleken, Den första var vi uner all kritik tycker jag, men i pausen snackade vi om att vi skulle gå ut och ta över matchen och det tycker jag nog att vi gjorde. Så har det sett ut i nästan alla våra matcher... och då kommer utdelningen... vi är rätt bra på att vaska fram rätt många målchanser i en match, så är vi bara ödmjuka och fortsätter spela vårt spel, så ska det nog bli fler poäng.

Du vill tillbaks till Allsvenskan förstås?

- Jajaja... det är så klart man vill. Utan att sväva ut allt för mycket, det är klart man vill dit. Vi har ett bra gäng på mång och en bra mix av äldre och yngre spelare... det känns att chansen finns där.


Nicke Westberg, som alltså fick släppa in in två mål i den andra halvleken och inte kunde göra något för att stoppa dem stannar också för ett snack.


Hur känns det nu, direkt efter en lite snöplig förlust?

- Fet känns... för djävligt! Vi gjorde en riktigt bra första halvlek och sen kom vi ut.... och, ja jag vet inte vad som hände i den andra halvleken.... fast jag tycker att frisparken som gav målet var horribel... jag tyckte att det var klockrent på bollen, men domaren dömer.

Det här är min tredje Väsbymatch på kort tid. Varje gång gör ni en riktigt bra första halvlek och kommer sen ut och är mycket orörligare och tappa tempo. Varför?

- Jag vet inte... vi har släppt in ett mål tidigt i andra halvlek i de flesta matcherna... och vi har snackat igenom det och sagt att nu ska vi gå ut och köra från början i andra och försöka hålla bollen lite mer..... jag vet faktiskt inte varför det blir så här! Jag vet inte, men det är jobbigt att förlora med uddamålet hela tiden! Vi är ju hela tiden med i matcherna. Det är ju lite annat tempo i en högre än i Ettan, men det klarar vi egentligen.


Nicke får gå och duscha och blir avlöst av Admir Catovic, som just gjort en riktigt gedigen insats på mittfältet men också stuckit upp och varit den snabba och giftiga forward man minns från juniortiden.


OK Adde, vad hände idag då? 1-1 som vanligt en bit in i andra halvlek, men det blev inte ni som satte 2-1.

- Det är som du säger, vi spelar bra i första och tappar i andra och.... ja,jag vet inte vad det beror på... kanske måste vi våga hålla i bollen lite mera... vi tjongar iväg den bara för mycket.

Det var inte orken som tog slut?

- Nej det tror jag inte ... hade vi satt någon av våra chanser, så hade det sett annorlunda ut... det är nog mycket det det handlar om.. att vi måste sätta våra chanser.

Ni har en hel del nya spelare och många rätt unga - behöver ni tid för att spela ihop er?

- Njaa.. vi har många bra fotbollsspelare och vi vet hur vi ska spela och kan det... idag ville det sig inte bara... men vi kommer igen.


Ja, det tror jag också. Steget från division 1 till Superettan verkar inte oöverstigligt. Väsby har varit bra med i alla matcher hittills, ja, utom i första halvlek i Landskrona, har jag förstått på Peter Motas, men i övrigt har man varit med. Samtidigt är det säkert så, att ju vanare de blir vid det högre tempot och tyngre fysiska spelet, ju bättre kommer det att gå.

Och fortfarande - Väsby spelar en bra, rorlig och rolig fotboll - även om det ännu främst syns i den första halvleken!


Bappe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0