Röster från Solnahallen v 46

Kvällen efter Helsingborgsmatchen, kvällen före Storvretamatchen i Uppsala. Det är tätt mellan matcherna.
Rösterna den här kvällen var också något färre, skador, blessyrer och arbete kommer ibland in och decimerar skara.

Nu gjorde det inte så mycket, detvar mycket återhämntningsträning, tempoövningar och skott- och passningsövningar som gällde.
Humöret var bra, inställningen också och visst märktes en viss tacksamhet för at kvällens övningar inte blev plågsamt hårda.

Den första jag stötte på var Stoffe Svanemar, som fick gå in i förstaformationen efter Karl-Johan Nilssons skada. Han var nöjd med spelet, även om det var en lite ovan roll. De är två olika spelartyper. Men Stoffe har rätt, han klarade rollen utmärkt. Annars pratade vi mest fotboll i dessa förändringstider!

Niclas Ånmark frågade om jag sett hans tjusiga mål. Dagt med ironi i rösten. Jag såg det, men kunde inte från min plats se hur det faktiskt gick till.  Niclas sa att det egentligen var en passning till MC, som målvaktens ben styrde in i kassen. Alla sätt är ju bra... Det är målen som räknas, inte hur de görs.

Kim Nilsson gjorde en bra match - och ett mål. Så det blev ett lite längre samtal med honom.

Kim debuterade förra året i Superligan med Färjestaden. Han bodde också i föräldrahemmet på Öland fram till Stockholmsflytten.

Har du hunnit acklimatisera dig i Stockholm?
- Ja, det har jag faktiskt gjort... kommit in i det bra! Både det sociala livet och kompisar fungerar utmärkt. Även i spelet känner jag mig hemmastadd. Även om det kändes ovant i början.
- I Färjestaden spelade vi genomgående med två femmor, här kör vi mycket på tre. Där spelade vi också ganska ofta man mot man, kombinerat med zon, då. Jag sliter inte lika mycket i AIK, men det är två olika spelsätt. Och ska jag vara ärlig och så känns det bättre att spela som jag gör idag. Jag får på ett helt annat sätt kombinera, gå ner och hämta boll och så.
- Det var ju mycket större press på en i Färjestaden. Här finns det bl a 5 landslagsspelare, det fanns inte där. Där blev det ju automatiskt mycket mer speltid, både i box- och powerplay, ja på banan helt enkelt.

Du har ändå snabbt kommit in i det nya spelsättet:
- Ja, men vi får det tydligt förklarat av tränarna och det känns väldigt bra, tycker jag. Vi vet vad och hur vi ska agera i de flesta situationer. Vi vet vad vi ska göra i de flesta situationer, fast är man trött, så kan det bli fel ändå.

Som ölänning är du knappast född svart-gul. Varför blev det AIK?
- Jag bestämde mig ganska tidigt, när de hörde av sig. När de hörde av sig, gjorde de det på ett mycket bra och proffsigt sätt och levde sen också upp till det, när det blev dags. Det var inte bara snack utan de utförde det också. Så jag ser AIK, som en väldigt seriös klubb och dessutom rolig att spela för.
- Dessutom trivs jag i Stockholm och har faktiskt en stor del av släkten här plus några kompisar, förutom de i laget.
- Jag har varit här många gånger och vet hur det fungerar.

Vi pratar lite om den nyuttagna VM-truppen också. Kim har förhoppningar om VM-spel så småningom förstås. Han tror kanske att det blir lättare i ett riktigt bra lag, förutsatt att man själv verkligen visar att man vill och att man kan. Det är dock närmare mål som gäller. EC-guld har han nu, men SM-guld lockar förstås.

Blev du innebandyspelare från början?
- Nja, först var det fotboll och det hängde med hela tiden tills jag var runt16. Pappa spelade i Kalmar FF, så det var väl naturligt. Att jag som ung kom med i A-laget och också i U19-landslaget gjorde det ju lättare att välja.

Helsingborgsmatchen i går då. Vad tycker du?
- Vad ska man säga? Tre poäng är så klart jätteskönt och det skulle vi ju ha...  men jag vet ju att jag kan mycket bättre, och vi som lag också, än vi visade i går. Men nu gäller det att bara fokusera på matchen i morgon.

AIK har ju ett ganska ungt lag nu - fördel eller nackdel?
- Jag tror inte det är någon nackdel, oavsett ålder så finns det mycket rutin i laget och det känns ju bra och behövs i jobbiga matcher och situationer. Förra året. i Färjestaden, så skanade det. Här finns många vinnarskallar som kan och törs gå in och ta tag i det, när det behövs.

Europacupen var en stor och härlig upplevelse för Kim. Han pratar med stor glädje och stolthet om lagets spel och insats där.
Kim är samlad, glad och öppen, när han intervjuas. Han tar in varje fråga och svarar klart och tydligt, även när han blir entusiastisk eller fundersam. Det är bara att lyckönska AIK till hans val av klubb och honom i det fortsatta spelet.

Bappe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0