Röster inför AIK-dagen nu på söndag

Det var träning på måndagskvällen i B-hallen. Någon enstaka spelare saknades, Storvretaförlusten hade inte skakat om spelarna eller deras självförtroende. Till och med Lasse Granquist menade "nån gång måste vi förlora, så det var helt okej".

Förutom laget pågick möten inför AIK-dagen som arrangeras för andra året nu på söndag. Inför denna trevliga manifestation pratade jag med tre av de viktiga och tunga arrangörerna:
Jessica Carlsson, projektledare inför AIK-dagen, Juha Tammerström, ungdomsansvarig i AIK Innebandy, och Ricard Norman, skadad och därför "ansvarig spelare" på söndag.

Jessica, föddes i Sundbyberg och blev av naturliga skäl AIK-are som mycket ung. Åtmionstone de senaste sju åren har hon varit engagerad på ledarsidan i innebandysektionen. Hennes son spelar i pojkar -95 och Jessica har varit lagledare för dem i 5-6 år, har suttit i ungdomskommittén ungefär lika länge och jobbar också i samband med A-lagets matcher i Solnahallen. Hon bor numera i Solna och var aktiv simmerska i yngre dar.

Ricard är ju ett känt namn i AIK Innebandy. A-lagsspelare, när han inte är på långresa på södra halvklotet eller långtidsskadad. Han har inte så mycket att säga under frågorna 2 och 3, vilket är ganska naturligt. Hans olyckliga skada gör ändå att han kommer att kunna vara aktiv under dagen på ett annat sätt än lagkamraterna, som ju har en mseriematch kl 17.

Juha är som sagt ansvarig för ungdomsverksamheten och har varit med i många år och är också tränare för ungdomar. Många unga spelare och föräldrar käner eller känner till honom.


Vad hoppas ni på inför AIK-dagen?

Jessica:
- Vi hoppas att vi ska kunna samla AIK-are i alla åldrar. Första året var det främst för de yngre, men nu vill vi se AIK-are i alla åldrar här och gärna från andra sektioner också. Oavsett om man spelar/är aktiv inom innebandyn är man välkommen och ska säkert kunna trivas i Solnahallen på söndag.
- Jag har haft kontakt med en styrelseledamot i handbollssektionen och han verkar mycket intresserad och förhoppningvis kommer det besökare också från dem.
- Jag hoppas att många kommer på söndag och har kul, trivs och känner en glädje och stolthet över vara en del av AIK! Förhoppningen är att alla ska känna sig hemma och uppleva något som är kul just för dem.

Ricard:
- Jag tror att det kan betyda mycket inte minst för de yngsta och övriga ungdomar. Det är ju jättekul om man kan träffas och ha kul tillsammans vare sig man är helt ny inom innebandyn eller spelar i A-laget. Och också känna att man är en del av samma klubb. Får de yngre naturliga förebilder, gör det kanske att de vill fortsätta med innebandyn och har ett mål att kämpa mot. Sen tror jag att det också stärker lagkänslan - vilket är något stort, ja, nästan heligt i AIK. Det är ju tillsammans vi skapar lagkänsla. Själv ser jag dessutom fram emot den här dagen för att jag i veckan fått veta att jag förmodligen ska få pröva på det nya bordsinnebandyspelet som någon gjort en prototyp för. Det ser jag fram emot! Skadan gör att jag har blivit vår "lekledare" och får gå alla slags jippon och arrangemang.
- Visst skulle det vara kul att få med handbollssektionen i framtiden. Vi skulle kunna spela en match mot varandra, en halvlek handboll och en innebandy! Sen tycker jag att det är bra om man prövar olika sporter i yngre år, så man hittar något man verkligen gillar för när man bli sådär 14-15, blir man ju tvungen att välja.

Juha:
- Som ungdomsansvarig vill jag naturligtvis få ihop hela föreningen, att alla ska känna att det finns en plats för dem, skapa en vi-känsla. Det är ju så att även om du spelar i AIK, så är det mest de egna lagkamraterna du ser och känner. Man tränar och spelar i olika hallar, på olika tider. Därför är allt som kan stärka både vi- och klubbkänslan något positivt.
- Sen hoppas jag att fler kommer tidigare och stannar eller går och kommer tillbaka. Förra året var det många som kom ganska sent, så det var nästan lite öde. Nu hoppas att jag att fotograferingen ska göra att fler kommer tidigare. Förra året var ju första gången och vi lärde oss mycket och vet mer hur vi ska planera och för vad.
- Jag tycker också att det skulle vara skojigt om handbollen också ville vara med. Vi lärde oss mycket förra året, men till nästa år kan manju se om de är intresserade.

Hur många är det som är involverade i planeringen?

Jessica:
- Det är ännu fler i år och totalt tror jag att det rör sig om 60-65 personer, som på olika sätt och i olika hög grad deltar i och inför söndagens aktiviteter. På söndag kommer vi att jobba från sju på morgonen och sluta först när A-lagsmatchen är slut. Så det blir en läng dag, runt halv åtta-åttatiden är det kanske klart. De som jobbar med arrangemanget kommer från alla åldrar och det är ju jätteroligt.

Juha:
- Jag har inte hunnit vara med så mycket på planeringsmötema, så jag vet inte så där exakt.
Men allt verkar fungera och det kommer säkert att bli bra. Jag tror att det kommer att bli bådebra och lyckat. Vi lärde oss mycket i fjol och vi fick ett oerhört positivt gensvar. Många, både spelare, ledare, föräldrar, anhöriga och besökare vaar väldigt nöjda och tyckte det var riktigt bra arrangerat. Jag tror att det gör att det blir ännu fler besökare i år och att de kommer med inställningen att nu ska vi ha en riktigt kul dag tillsammans.
- I de lag som har hemmamatch på söndag är det en fantstisk känsla att få spela på samma ställe och med samma inramning, som A-laget. Det tycker de är riktigt kul! Jag har en match som ledare här och sen ska jag döma en match också!



Ungdomsverksamheten i AIK Innebandy växer ju stadigt. Hur stor är den i dag ungefär?

Jessica:
- Det vet nog Juha bäst, men det är en stor verksamhet. Vad man önskar är att det fanns fler flicklag och också fler ungdomslag. Men det finns flera klubbar på hög nivå i Solna och det är hård konkurrens on de träningslokaler som finns. Kunde vi bara få mer halltider och träningstillfällen skulle vi kunna utöka med ett antal lag i olika åldrar för både tjejer och grabbar. Sen måste jag berömma alla de föräldrar eller syskaon och anhöriga, som ställer upp för de unga, skjutsar de till och från matcher och träningar, hjälper till vid och kring matcher och träningar. Det finns ett härligt engagemang hos väldigt många, som gör att det är så roligt att "slita" med allt kring matcher och träningar. De förtjänar och borde få mycket mer uppmärksamhet och det hinner man alltför sällan ge dem.

Juha:
- 200... ja idag är det nog 220 aktiva i ungdomsinnebandyn. Det är ganska konstant och hallbristen gör attt vi inte kan öka. Vi kan inte ta emot fler, trots att det skulle kunna gå. Efterfrågan bland de unga är riktigt stor. Nu kan vi inte erbjuda något för dem som är födda efter -01.

Målsättningen med AIK-dagen?

Jessica:
- Att visa att vi uppskattar alla AIK-are som på olika sätt visar sin glädje och kärlek till klubben och vad den gör. Vi hoppas att alla kommer att känna glädje och gemenskap och att man tar det till och med sig. Man ska kunna känna gemenskap från Innebamdyskolan till A-laget. Det är tillsammans vi kan bygga och stärka den förening, som vi alla är en del av. Sen kommer de som gillar innebandy att kunna se en massa matcher under dagen med de yngsta och upp till A-laget sist under dan.

Ricard:
- Jag hoppas att alla som varit här ska gå hem nöjda och glada och känna att de har upplevt något kul, en gemenskap i klubben, helt enkelt. Jag har ju ingen stenkoll på vad som kommer att hända under dagen. En dag som ger deltagarna lite ljus och glädje i höstmörkret.

Juha:
- Framförallt hoppas jag att alla ska trivas. Att alla ska få känna den familjära känsla, som vi försöker åstadkomma. Däremot är det inte så förvbaskat viktigt att vi vinner alla våra matcher, fast det vore roligt om vi gör bra ifrån oss på planen också. Vad jag hoppas är att de som kommer efteråt ska tänka, och kanske säga: jäklar vilken kul dag det var!

Som en sista hälsning från arrangörerna hälsar Juha till alla sportintresserade ungdomar att de är intresserade av att testa innebandysporten, så ska de höra av sig. Det finns några luckor att fylla i lag i flera åldersgrupper. Man behöver inte kunna spela innan, men vill kanske testa om det vore nåt, I så fall kan de maila mig [email protected]. De är välkomna.

OK. alla gnagare, på söndag ses vi i Solnahallen!

Bappe Bjuggren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0