Dags att se framåt!

2008 blev inget stort år i AIK:s fotbolsshistoria. Det blev å andra sidan inte något orons år heller. Det har aldrig varit nära till de obehagliga bottenregionerna, men bara under några försommarveckor nära till toppen.
Spelare har kommit och gått under året. Truppen har förändrats på olika sätt men det är svårt att säga, att den, trots Dulee Johnsons och Kari Stephensons avfärd, är sämre nu. Rent spelmässigt tycker nog jag att balansen känns bättre!
Det vi saknar är väl främst de pålitliga målgörarna, men dem har vi inte haft på länge nu, med viss reservation för Wilton.

Det är svårt att inte, i det nuvarande dödläget, titta framåt och se vad som kan hända och förbättras inför säsongen -09. Till en del tycker jag att tränarna har börjat den långa marschen. Under 2008 har ganska många och tämligen unga spelare fått ta en större eller mindre plats, men framförallt : de har fått känna på spel i Allsvenskan.

Jag kan inte låta bli att fundera på det som komma ska. Och det utifrån den trupp vi har eller kan ha!

Målvaktsbesättningen känns ganska säker  Tomi Maanoia  (Nicklas Bergh)

Sen skulle jag föredra en 4-1-3-2- uppställning med det material vi har eller skulle kunna förfoga över. Annars föredrar jag 3-4-3 eftersom jag tycker det är slöseri med fyra försvarare mot två, en eller någon gång tre motstånfdaranfallare!

Backlinjen då: Markus Jonsson-Walid Atta- Per Karlsson-Nisse Johansson

Defensiv mitt: Kevin Walker

Mittfält: Gabi Özkan-Ivan Obolo-Pierre Bengtsson

Anfall: Mikael Thorstensson-Miran Burgic


Jag tror att både Tjerna och Rubarth kommer att sluta efter den här säsongen och bygger mitt lag utifrån det.

Det är tunt i backlinjen Patrik Bojent finns och både Pavey och Anchèn kan gå in som högerback. En möjlighet vore att ta Niklas Backman i Väsby, som är mittback.
På mittfältet finns Jorge Anchèn , Ortiz, Yussuf Saleh och David Gustafsson, som är okänd för mig. Men- jag ser gårna att vi tar hem Viktor Lundberg från Väsby och ger honom chansen.
Lite har jag också funderat på Martin Mutumba, som har utvecklats mycket både som spelare och människa  under åren han varit borta.
I anfallet finns ju CH Jagne och Daniel Mendes, som säkert får hyfsat med speltid under en lång och slitsam säsong.
Det här alltså ingen kristallkuletitt utan rent personliga önskningar.

Fast skulle jag ställa upp det som jag helst ville, blir det:
                Tomi
Markus J-Pärtan-Nisse J
Gabi Ö-Walid-Kevin W-Pierre
Miran B-Thorsten-Obolo

Fast så kommer det inte att se ut!

Bappe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0