Andreas Alm - dagen efter BP

Andreas Alm var en av publikens favoriter under sin spelartid i AIK 2000-2003. Trots ett par långa skadeperioder gjorde han 44 allsvenska matcher och 20 mål. Ett målsnitt som bara  överträffats av Sanny Åslund under de senaste dryga 40 åren.
Nu, med ett års tränarerfarenhet och jobb som expertkommentator i TV 4 är han tillbaka och delaktig i tre vinster på de första fyra matcherna i Allsvenskan.

Hur känns det att vara tillbaks efter sex år - i en ny roll?
- Jaaa. Det har ju hänt en del sen jag kom den 7 januari i år, så det tänker man inte på längre!

Facit så här längt - tre segrar, en förlust - är du nöjd?
- Vi har inte gjort någon poängkalkyl innan... men har man sagt, som vi har, att vi ska komma bland de fyra första i serien, så måste man vara med från början. Så vi har väl tagit det antal poäng som ligger i linje med vad som behövs.
- Totalt sett är det naturligtvis en bra start. Vi börjar med två raka vinster och har nu tre segrar av fyra möjliga... visst är det en bra start. Sen har det ju spelmässigt varit väldigt jämna matcher, mot Halmstad hade vi ett visst övertag spelmässigt men mot Malmö var det jämnare. Överlag har det varit ganska jämnt, uddamålsdifferens i alla matcher så här långt.
- Det som framför allt känns bra är att mycket av det vi tränat på inför säsongen har synts i spelet och också givit resultat. Vi har vunnit tre matcher som ett lag och förlorat en också som ett lag.

Det är rätt många nya och unga spelare i år. Har ni fått de svar ni velat ha hittills spelmässigt sett?
- Ja, jag har inte tänkt på det på det viset... är man i AIK när säsongen börjar, oavsett ålder eller erfarenhet, så borgar det för att man har kvalitéer som spelare, annars är man inte här!
Det gäller även de som kommit nya i år. Det finns spetsegenskaper hos alla våra spelare. Det har vi ju fått se under försäsongen också. Så visst kan det utvecklas till något som man inte kunde ana i januari. Man vill ju ha en ständig utveckling. Sen är det många av spelarna som driver på sig själva och varandra och är riktigt duktiga på det.

Micke Stahre känner du väl sen din förra AIK-tid men Christer Swärdh är en ny bekantskap? Ni verkar i alla fall funka bra ihop.
- Jo, Micke hade jag träffat, jag tror han faktiskt har tränat mig i något eller några pass fast han då var på juniorsidan! Fast det var en ganska kort bekantskap. Christer visste jag överhuvud taget inte vem det var. Nu förstår jag varför Stahre ville ha honom.
- Det är klart, det är vår nu, solen skiner, vi har fått en bra inledning i seriespelet och då känns det bra. Nu är det inte bara vi tre... vi har ju flera personer i ledarstaben, som också är med och ser till att allt funkar och att det blir bra för laget och spelet... men visst ser vi gärna att det uppfattas som att vi gör en bra insats... det handlar om att varje dag göra bra saker. Jag är ju ganska grön i den här rollen, har ett år som tränare bakom mig, så det gäller att vara på tå och lära sig något nytt hela tiden.
- Alla ska utvecklas, spelarna och vi andra runt laget... det är ju vanligt att man pratar om lite äldre spelare som "färdiga spelare", men egentligen finns det inget sånt. Alla utvecklas hela tiden fast på olika områden.

Känner du att den trupp du jobbar med också utvecklar dig i din tränarroll?
- Ja absolut.. dels naturligtvis därför att jag som tränare är ny på den här nivån och dels för att en fotbollstrupp består av olika människor... jag menar, sätt ihop en trupp på 20-25 spelare på elitnivå så är det olika människor... det finns alltid utmaningar för en tränare, dels på individnivå men också i lagbygget.. alla utvecklas fast på olika sätt och olika fort. Idag är det underbart komplext, en annan dag kan det vara frusterande komplext!

Tre av de fyra lag vi mött förväntas tillhöra toppen. Är du förvånad över att vi lyckas ungefär lika bra mot dem, som mot lägre "rankade" lag?
- Jag tror inte att det finns några "lätta" matcher och för mig är det viktigt att vi oavsett motståndare gör ett försök att spela med kvalité hela tiden. Har man ambitionen att vara ett av de fyra främsta lagen, måste ambitionen vara att spela bra och ge allt i varje match. BP har ju gått riktigt bra hittills, över förväntan faktiskt.. och sen är det ju så att om vi möter t ex BP tio gånger, så är det tio helt olika matcher, även om det är med samma laguppställningar...
om vi gör 1-0 efter knappt två minuter, blir det en matchbild, om BP gör samma sak efter två minuter, blir det en annan matchbild. Gör något lag det första målet i åttiofemte minuten blir det ännu en ny matchbild.

Hur många av spelarna var helt nya för dig, när du kom i januari?
- Njaaää... det bror på vad man ska veta om dem! Jag kände inte till allas favoritmat.. fast Allsvenskan har jag ju följt genom jobbet, så många visste jag ju ungefär vilka spelartyper de var... Martin (Mutumba) har jag spelat med, Thorsten har jag tränat med... däremot är det ju skillnad på att se spelare och att träffa, umgås med och försöka utveckla spelare och att lära sig hur spelare reagerar i olika situationer och under press. Fast det var ju olika... Jos hade jag inte så god koll på t ex!

Är det någon spelare som har överraskat dig.. ja positivt alltså?

- ...(funderar) nja, egntligen inte, vi gick ju igenom spelarna inför starten och det som sas då stämmer bra.. däremot är det något jag sett och tänkt på och det är att det är många spelare som är mycket bra på att driva sig själva men även varandra! Det märks också på träningarna, man liksom tömmer sig själva både på träning och i matcher och driver också med de andra - och det kan lite förklara de nio poäng vi har efter fyra omgångar.
- Vi försöker också att vid träningar driva fram det vi vill ha ut av laget... och det har lyckats, tycker jag... vi ska vara starkt som lag och många av spelarna visar tydligt att de är beredda att offra sig och ta ansvar och om en gör det, så smittar det av sig, så är det.

Det verkar som att vi har en bra balans och stämning i truppen i år?
- Jag har varit i rätt många l klubbar och årgångar och min erfarenhet är att det generellt sätt är en bra stämning och anda i de allra flesta klubbar. Det handlar om en kombination tror jag, att ha den stämningen och samtidgt kunna utvecklas och konkurrera... sen vet man ju inte hur det ser ut om vi t ex kommer in i en djup formsvacka. Börjar man tvivla på sin eller lagets förmåga, kan det lätt svänga.

Men samtidgt är det väl så att man vågar mer om man har en bra poängskörd?

- Ja visst är det så. Det är alltid lättare om man har en trygg grund att stå på. Nu när det går bra försöker vi bygga på den grunden ännu mera.

Jag tycker vi har en bred och bra trupp. Är det ett problem för er att hålla hoppet uppe för dem, som just nu inte tar plats?
- Det är ju en del av vårt jobb att se till att alla känner sig delaktiga. Jag tror också att det är viktigt att vi som tränare ser till att alla känner sig delaktiga, även om de inte är med i just den här matchen. Vi ska se alla spelarna i ögonen, när de kommer och visa att de är viktiga för laget. Även om man har varit bänkad i tre matcher är varje spelare en viktig del av truppen. Det är något som Micke (Stahre) är väldigt bra på och han kämpar verkligen för att alla ska känna sig delaktiga. Och inte genom att klappa på ryggen eller så, utan genom att alla känner att de kan utvecklas som spelare.

Ni har egentligen inga problem, eller...?
- Nja... det är möjligen då att det är så tätt mellan matcherna att det kan kännas som om vi inte har riktigt den tid mellan matcherna man skulle önska.
- Det är viktigt att man får lite tid mellan matcherna och hinner reflektera och analysera. Det finns inte precis tid att sitta i en partyhatt efter en seger för då är man på väg mot nästa match!

Andreas är under hela intervjun lugn, samlad och koncentrerad. Det är lite svårt att, när man hör honom, tro att han bara har ett tränarår bakom sig. Han trivs uppenbarligen både i klubben och med dem han jobbar med i avsikt att ge AIK en topplacering i årets Allsvenska. Han lovar ingenting, men är tydlig med att han anser att det är en realistsik målsättning med de resurser, inklusive spelare, som vi har.

Och självklart är vi många som stöder honom och de andra i den ambitionen!

Bappe

Kommentarer
Postat av: Marcus Å

Lycka till Alm!



Bra intervju Bappe!

2009-04-20 @ 22:45:58
Postat av: Daniel

Kul att läsa! Bra intervju!

2009-04-21 @ 09:22:29
URL: http://www.aikbloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0