Kapten Tjernström efter premiären

Det dröjer innan Daniel Tjernström kommer från omklädningsrummet. Det är ofta så att de yngre är snabbast i dusch och med påklädning och redo att gå ut och möta massmedia eller komma upp till middagen. De erfarna spelarna vet att det ibland kan vinna lite tid att ta det lugnt!

Det här var din elfte premiärmatch med AIK. Hur står sig den här mot de tidigare?

- Jag kommer naturligtvis inte ihåg hur kvalitén varit på alla de tidigare, men vi har ju inte vunnit en allsvensk premiär på länge, så den här måste naturligtvis komma ganska högt.

 

Flera nya spelare, ett ganska ungt lag. Var står vi jämfört med de senaste årgångarna?

- Det är svårt att jämföra. Det byts ju alltid ut någon eller några spelare inför varje säsong.. det är svårt... man är alltid positiv inför varje säsong, inte minst när man spelar här på Råsunda. Man siktar ju på toppen och att vara med i toppstriden och det lyckas ju inte alltid, men jag har en positiv känsla inför säsongen... vi känner oss starka och jag hoppas att det ska fortsätta, så att vi kan vara med i toppstriden och slåss om de högsta placeringarna.

 

För mig känns det som att vi har en större bredd i truppen nu än under några år. Håller du med om det?

- Ja, det gör jag nog... det är en stor bredd och ovanligt lite skador, utom på målvaktssidan. Annars är det väl Miran Burgic som inte är helt återställd men jag tror han ganska snart kommer att vara med igen.

 

Kommer vi att vara med i toppstriden i år?

- Det är väl för tidigt att säga något säkert efter bara en match... vår målsättning är att vara bland de fyra bästa... det spelar ju ingen roll hur det har gått eller sett ut under träningen eller försäsongsmatcher. Det är något helt annat nu, när allvaret börjar... det lär snart visa sig var vi står... men visst jag tror på oss!

 

Det verkar för mig som ni har en bra stämning och sammansättning i truppen?

- Ja, jag kan hålla med om det... sen är det ju alltid så att det också beror på hur bra eller dåligt det går, stämningen påverkas självklart av resultaten. Har man spelat en halv säsong och inte är med och kan slåss om topplaceringar, påverkas självklart stämningen av det. Men det känns bra inför säsongen och det var skönt att börja med en vinst!

 

Blev du positivt överraskad av någons insats i dagens match?

- Nej, det kan jag inte påstå... jag har sett dem under försäsongen och vet vilka kvalitéer det finns i laget. Idag var det ju inget skönspel precis, men vi krigade till oss tre poäng... det var ju det viktigaste.

- Det var ungefär som en premiärmatch brukar vara men kändes ändå bra och de tre poängen var pricken över i, kan man säga.

 

Och med det kan Tjerna med son äntligen få ta sig upp till en väntande måltid!

Bappe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0