Matchens profil - Martin Kayongo-Mutumba efter Malmö FF

Martin kommer bland de sista ut från omklädningsrummet efter isbad och klädbyte. Han är inte helt glad men lugn och samlad. Förluster kommer ibland och i kvällens ställningskrig var det hugget som stucket om det skulle bli 0-0, 1-0 eller 0-1. Tyvärr blev det sistnämnda i en match som man inte främst kommer att minnas för skönspel utan som en kraftmätning. Det var typiskt att segermålet kom efter rena flipperspelet i vårt straffområde.

Förlust idag för första gången i årets serie. Hur känns det?
- Skittråkigt! Jag vet inte vad jag ska tycka.. vi kanske inte förtjänar att vinna.. det är egentligen en 0-0-match i kväll.

Det blev en lite konstig match.
- Det var ställningskrig hela matchen. När de sen fick sitt mål, så blev det som att de bestämde hela resten av matchen... så ska det inte vara när vi spelar på Råsunda.
- Det är ett bra lag, de hade läst på oss och hur vi spelar bra. De visste hur vi skulle spela och stängde mycket ytor för oss. Sen var deras nr 23, Labinot Harbuzi, riktigt bra, tycker jag. Sen var det svårt, man vet aldrig hur bollen ska studsa, när man ska ta emot en rullande boll studsar den upp mot munnen. Man kan inte skylla ifrån sig, men det gör det svårare än det ska vara.
- Det är skönt att det är match igen om 2-3 dagar!

Förlusten skapar inga tvivel på er själva ändå?
- Nej, vi vet vad vi kan och vad vi vill. Så nu gäller det bara att få igång det hela igen och jag känner inte att jag själv har kommit igång på riktigt ännu, men det är många matcher kvar och de andra lagen kommer att slå varandra, så för oss gäller det att vinna våra matcher.

Malmö har ett bra lag. Kommer de och vi att vara med och slåss om medaljerna?
- Ja, det tror jag. De har också ett riktigt bra lag, även de spelare de sen byter in spelar riktigt bra. Så är det i AIK också, när vi har alla våra spelare friska. Jag tror att vi, och Malmö FF, kommer att vara med och slåss där uppe i serietoppen.

Så du har inte tappat modet efter i kväll!
- Nej,nej, nej! Aldrig, vi ska vara med i kampen!

Martin säger det med stark känsla och eftertryckligt. Och visst var det en 0-0-match till sin karaktär. Men det var inte lagens fel. Ju bättre planerna blir under vår och sommar kommer det att gynna oss men också Malmö. Bägge lagen spelar en fotboll, som passar bättre på bra gräsplaner än på halva sandåkrar.

Bappe Bjuggren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0