Matchens profil - Niklas Jihde efter SM-finalen

Inför säsongstarten 2005/06 var Niklas Jihde matchens profil inför sin debut i AIK Innebandy. Han har därefter varit det en gång per säsong. Nu är han det för andra gången detta spelår och dessvärre också för sista gången. Han avslutar sin AIK- och innebandykarriär med att ta ett andra SM-guld i svartgult och dessutom göra finalens första och sista mål! Så avslutar en stor lirare sin karriär!

Det är inte lätt att genomföra en seger- och avskedsintervju i ett rum fyllt av jublande, sjungande och lyckliga spelare, ledare och andra närstående, men det går!

Ett stort grattis Niklas! Nu ångrar du kanske ditt beslut?

- Tack så jättemycket (och man både hör och ser hans glädje).. nä det gör jag faktiskt inte. Nu har jag vunit två SM-guld och tre Europacupguld med AIK och det är mer jag hade vågat drömma om, så jag saknar ingenting.
- Jag tycker nog att det är skönt att kunna sätta en gräns någonstans. AIK och jag har varit helt överens om jag skulle köra den här säsongen fullt ut. Så jag har kunnat ha det i fokus hela säsongen... jag har njutit de här åren och har fått oerhört mycket av AIK och tycker att jag kunnat ge rätt mycket tillbaka och det är så det ska vara... och jag är skitstolt över att vara AIK-are!

Var det inte din farfars bror som spelade fotboll för AIK?
- Nja, min farfar har spelat för AIK, fast det blev bara en match... i Allsvenskan... men hade han varit i livet, kan jag lova att han skulle varit här och njutit.
- Sen är det ju kul att få komma till en klubb som AIK och få vara med om allt det här. När jag kom hade AIK varit med i några slutspel men aldrig gått hela vägen och sen fick jag vara med om att gå hela vägen två gånger. Och det är ju så.. gulden vinner man för AIK och alla dem som håller på AIK och dom som lägger ner så mycket tid på laget eftersom arbetet kring sporten är helt ideellt.
- När man står där nere så vet man att massor av mäniskor har lagt ner en massa tid på att vi ska kunna gå ända hit.. och i en så stor klubb som AIK är det bara guld som räknas... så man känner sitt ansvar mot laget men också mot all de runt omkring som ställer upp och ger mycket av sin tid.

Så blir det tungt i höst kan de kanske ringa dig...?
- (skratt) nä, och det är det som känns så skönt.. AIK planerar för framtiden, det har kommmit in flera unga och duktiga spelare och vi har ytterligare några på väg in. Och titta på de nya, t ex Kim (Nilsson), som trots att han är så ung tar sitt ansvar redan nu och är så bra som han faktiskt är... och det finns flera. Jag är inte ett dugg orolig för AIK Innebandys framtid utan känner att jag kan sluta med gott samvete.

Men vi kanske får se dig på Solnahallens läktare ibland?

- Ja, jag är en sån innebandyfantast att jag tror inte att jag kommer att missa så många matcher... så jag kommer nog att sitta där ock kolla på Norman och de andra yngre och kanske skrika lite grann åt dem för att få igång dem. Det ska bli kul att komma och kunna ställa krav på dom!

Ditt tips inför matchen - 9-7 - stämde inte riktigt:
- Njaä, Warberg var lite för ofarliga idag för att det skulle kunna bli det resultatet... nej men så bra som vi spelade defensivt i dag, så ska de nästan vara glada för att de fick två mål faktiskt.
Inte minst Patrik Jansson har ju varit rent grym i slutspelet och i dag. Under hösten, i serien och Europacupen storspelade Linus Blomqvist och i slutspelet går Patrik in och är lika bra.

De dippar vi brukat ha under någon period i seriematcherna, fanns inte i dag.
- Idag var vi både väldigt tända och samtidigt lugna! Vi tände på rätt sätt inför matchen.. alla visste vad de skulle göra och den taktik vi la upp inför matchen var helt klockren.
- Jag har aldrig känt på samma sätt i en match mot Warberg, men i dag visste de inte riktigt vad de skulle göra, kanske kände de att vi ville mer och var starkare i dag.

Du har inga tankar på att t ex bli innebandytränare eller nåt?
- Njaää... jag tror att jag är lite för snäll för att bli tränare! Jag skulle kanske vara bra på att fixa med lite andra grejer runt laget, kanske som mediaansvarig eller spelarvärvare eller nåt, det skulle kanske passa mig.... men jag kommer säkert att vara kvar i AIK Innebandy på nåt sätt... jag har ju tre år kvar på mitt kontrakt (skratt), så på nåt sätt finns jag i AIK Innebandy även i fortsättningen.

Till sist då: var fick du tipset om att Daniel Schmidt skulle göra två mål ifrån?
- Nja, det var väl mest för att folk skulle haja till lite när de läste texten! ... men han sköt i dag i alla fall.. men han är verkligen värd det här guldet, Danne. Det är hans första och han har spelat nästan lika länge som jag, så jag unnar verkligen honom det här guldet.

Tack Niklas för de här fantastiska åren och vi ser fram emot att se dig i nya roller och på läktaren vid AIK:s matcher.

Bappe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0