SM-finalens profil - Niklas Jihde

Niklas Jihde kom till AIK hösten 2005 och spelade våren -06 med i den SM-final som skulle ge AIK Innebandy dess första SM-guld. På lördag kan han avsluta karriären med att bidra till vårt andra SM-guld för att sedan lägga skorna på hyllan och som entusiastisk åskådare, se nästa generation ta över.

Du får avsluta som du började - med en SM-final.

Ja, det känns otroligt skönt. Det var ju det man blickade fram emot i fjol, när man stod i Globen som förlorare. Då kändes det som "knyt näven nu och kom igen nästa år". Och nu är vi där! Vi har festen framför oss... jäkligt skönt.

Får du plats med en guldmedalj till nånstans hemma?
- (skratt) En SM-medalj har man alltid plats för. Och speciellt om det är guld - det skulle betyda oerhört mycket både för mig och för AIK naturligtvis!

I europacupsfinaler tar vi dem. Varför är SM så mycket svårare?
- Jag vet faktiskt inte... man tänker ju inte så heller. Det är finaler, matcher som betyder mycket och förra året var det jämnt, det fick avgöras på straffar. Sen är Warberg också ett riktigt bra lag. De är ju lite som vi - bäst när det gäller. Och när två såna lag möts blir det väldigt, väldigt svårt och jämnt. Vi har lyckats i EC och dom i SM. Det kan vara tillfälligheter eller att det just då hetaste laget vinner... men nu är det dags för dem att kliva av SM-tronen i alla fall.

AIK har ett SM-guld, du har fler...
- Jodå, men det är stort... SM är det största! När man har varit med på en lång resa och vunnit olika segrar och guldmedaljer, så är det SM-tecknen man värderar mer än allt annat. Det är så svårt att komma ända fram, konkurrensen är ju mördande, så det känns större.

Ja, och under semifinalerna kändes det inte helt säkert att vi skulle komma till Globen förrän efter fjärde matchen!

- Ja, så var det ju... men jag var aldrig orolig... jag tycker vi har ett mycket större lugn i laget i år. Vi var jäkligt bra i fjol, men alla känns ändå lugnare i år och alla vet precis vad de ska göra, så i alla fall jag kommer till den här finalen med ännu större självförtroende än vad jag hade i fjol.
- Just inför finalen kan man annars vara lite orolig... man vet ju att har man, just idag, 60 dåliga minuter, är hela säsongen körd! Vi är så många som dragit det ända hit tillsammans. Då vill man kunna ge allt.
- Tidigare har man kunnat undra, om vi verkligen räcker hela vägen, men  nu känns det som om vi vet att vi kan, om vi ser till att spela det spel vi kan och har i oss.

Balrog var ju märkligt nära att slå ut Warberg. Minskar det er oro?
- Nej, man har alltid respekt för dem. Inte rädsla, men man vet att de, precis som vi, alltid är bäst när det verkligen gäller.Det är ju AIK och Warberg som är giganterna och har varit några år.
- Nu får kanske vi favorittrycket, men det är ändå dom som har två raka SM-guld, så visst har man stor respekt för dem.

Snart är det lördag - hur går matchen?

- Jag känner mig ganska säker i mitt tips faktiskt - vi kommer att vinna med 9-7. Kim Nilsson kommer att göra hat-trick och.... Danne Schmidt kommer att sätta två och vi kommer att få se målgester som vi inte har sett sedan VM 1982 (Fotbolls-VM) då Gordon Strachan försökte klättra över reklamskyltarna!

Ja, skönt att veta det innan och sexton mål är alltid roligt, framförallt om vi gör flest! Jag tror inte att Niklas kommer smygande in under hösten och gör en bejublad come-back, tyvärr, men visst vore det roligt!

Bappe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0