Två delar Eriksson och en del Lagerlöf gav vinst i sista träningsmatchen

En solig och skön dag på Skytteholm - den första i år faktiskt.
Den första halvleken inleddes med ett ganska massivt Väsbyövertag. Mycket såg ganska bra ut, men alltför ofta blev mittfältsspelet lite för okoncentrerat och hafsigt, vilket gjorde att vi hade svårt att skapa några riktiga avslutstillfällen. Halvlekens sista kvart blev mest ett ställningskrig, där ingetdera laget lyckades skapa några riktiga farligheter.

Tränare Lagerlöf påtalade uppenbarligen detta i halvtidspausen (mer om detta senare).

Mange Eriksson byttes in itill den andra halvleken i stället för Obi och strax före den sista halvtimmen kom också Chrille Eriksson in på den något oväntade positionen vänster innermittfält(!) och då började det lossna även i det offensiva spelet.
Chrille Eriksson lyckades på kort tid med tre lysande genomskärande pass, som inte ens medspelarna förstod skulle komma eller ens kunna gå, så något resultat blev det inte, tyvärr.

En annan inhoppare, Omar Eddahri, skulle i den 73:e minuten äntligen ge Väsby en välförtjänt ledning som följdes upp av Mange Eriksson under de sista 10 minuterna. Nej, han gjorde inget mål men serverade först Chrille Eriksson och sedan Pontus Engblom med var sin målchans och bägge satte den!

3-0 i sista träningsfajten alltså. Rättvist? Jo visst, men när allvaret börjar måste spelarna ändå skärpa sig och inte dutta lite halvdant på mittfältet. Oro? Nej, egentligen inte. Det är en ung  trupp, som fortfarande håller på att spela ihop sig. Kapaciteten finns där och det borde inte dröja så länge innan spelarna inser och törs lita på det.
Superettan borde bli än tuffare i år än förra året, men jag tror att Väsby ändå ska vara ett stabilt mittenlag.
Sägas ska också att backlinjen var mycket trygg och säker hela matchen och att Peter Motas var mer med även i det offensiva spelet än under fjolåret känns som ett gott tecken.

Tolle Lagerlöf hade följande kommentarer efter matchen:

Det såg länge rätt tunt och uddlöst ut framåt?
- Det får man väl säga...  men starten var ändå rätt okej... det är inte så lätt på konstgräs, solen skiner, planen är väldigt sträv, vilket gör det svårare för ett lag som går in för att anfalla än om man vill försvara sig, så jag tycker vi gjorde det helt okej i 25-30 minuter. Men i slutet på första var det ganska pinsamt, då var det ríktigt dåligt. Jag hade med mej att antal anteckningar in till omklädningsrummet som var positiva, som jag fick riva sönder och säga till grabbarna att det här är bara att kasta och sen säga till dem, att om vi spelar som under den sista kvarten, då kommer vi inte att vinna många matcher i serien. De tog det bra för sen blev det betydligt bättre i andra halvlek, även om det såg lite trevande ut de första sex-sju minuterna.

Jag saknade länge det tempo och snabba växlingar ni har på träningarna.
- Jo, men det är svårt mot ett lag som mest bara backar hem och då måste man utnyttja det när de blir utdragna och det blir ytor att ställa om i och det tog lite tid för oss att hitta det spelet. Det var också någonting vi pratade om och poängterade i pausen.

Chrille Eriksson som jag sett och glatts över som vänsterback i några år kommer in på innermitfältet och gör det lysande.
- Ja! Fantastiskt bra. Jag tyckte vi saknade tydligheten i spelet och Chrille är närmast extremt tydlig i det han gör, medspelarna kan läsa av vad som kan tänkas komma och han gör nästan alltid bra värderingar och jag tror att det gjorde offensiven lättare för de övriga i laget. Visst, det var ett lysande inhopp.

Något/någon annan som gladde dig särskilt?
- Jag tycker Mange Eriksson också gör ett fantastiskt inhopp. Vi bytte in honom för att vi inte skulle tappa bollen så ofta i övergångarna mellan försvar och anfall och han gjorde precis vad vi önskat... jag tror inte han tappade bollen en enda gång!
- Sen tycker jag att hela backlinjen var riktigt bra under hela matchen... inte minst med just tydligheten i omställningsfasen... att det sen rätt länge inte lyckades framåt kan de ju inte göra mycket åt.

Annars har ni ju tappat mycket offensivt: Thorsten, Martin Mutumba och Adde Catovic?
- Javisst, de ersätter man inte helt lätt... men vi har fått in ett antal lovande spelare som säkert kommer att utvecklas i år och minska saknaden. Det blir svårt att ersätta dem som enskilda spelare, så vi får ersätta det med ett kollektiv som jobbar och stödjer varann. Man vet ju aldrig  men.... jag har svårt att se att någon enskild spelare ska kunna gå in och ersätta Thorstens och Addes målproduktion!

Om jag tycker att du låter förhoppningsfull inför seriestarten, är det mest min hoppfullhet, eller...

- Absolut inte, jag har en stenhård tro på det här gänget.

Jag delar Tolles tilltro. Fast blir det en tung och poängfattig start kan det bli svårt med tanke på den låga medelåldern i truppen. Vi kan hoppas att hemmapubliken ställer upp, kommer och stöttar spelarna och laget. Det är de värda och de kommer att ta emot stödet på ett publikvärmande sätt, det är jag helt övertygad om.

Bappe Bjuggren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0