Matchens profil - Alexander Egebrant före Järfälla

Alexander Egebrant kom inför årets säsong från Falun, där han uppmärksammats och även nämnts i landslagssammanhang. Han är defensivt stark och säker, snabb och skjuter kanske hårdast av alla i Superligan.

Din första säsong i AIK. Hur känns det så här långt?
- Ja, jag tycker nog sälv att det skulle inte kunna kännas nåt bättre egentligen... det ångar på i laget och jag har blivit omhändertagen på ett sätt, så det skulle inte kunna bli nå bättre egentligen. Nä, det känns bara bra.

Och en bit in på säsongen blev det ett Europacupguld. Knappast möjligt i Falun?
- Nej självklart inte... det var ju en av anledningarna till att jag valde AIK... det är klart att det är roligt att vinna titlar. Och jag hoppas verkligen att det inte stannar där. Målet är att vinna fler titlar under flera säsonger.

Senast nu - förlust i Jönköping, men det hade du kanske upplevt även i Falun?
- Jo, betydligt oftare, där kunde vi ibland tappa även ganska enkla matcher mot sämre lag.. det är inte alls lika vanligt här. Fast jag tycker att Jönköping gjorde en jäkligt bra insats, samtidigt som vi inte var riktigt 100 procent. Så bra är vi inte, att vi kan spela under vår kapacitet och ändå vinna utan vidare. Det gäller att alla går in och levererar... det gjorde vi tyvärr inte.

Du låter rätt nöjd för egen del?
- Jaa... jag tycker jag började säsongen rätt bra liksom laget, sen var vi bra i Europacupen, men sen tycker jag, att jag själv kom in i en liten svacka. Varför vet jag inte, men jag jobbade mig in i det igen och försökte bland annat köra en-touch och på så sätt sätta igång bollen lite snabbare än jag gjort tidigare. Så nu känns det bättre. Fast jag tycker jag ska kunna leverera mera, men jag har fortfarande lite problem med parketten! Det blir inte riktigt som jag tänkt mig alltid.

Du har väl ett av Superligans hårdaste skott?
- Ja, så kan det nog vara, men kanske inte här hemma! Parketten gör sitt till där, det blir inte samma tryck i skotten som det blir på en gummimatta. Där ska jag kunna snäppa upp mig, tycker jag... och träffa mål oftare. Det kommer säkert... man är ju uppväxt med ett strävt gummigolv.... det tar alltid lite tid att acklimatisera sig.

Men debut i landslagstruppen blev det!
- (glatt) Jaa, det ska bli roligt. Jag vet ju att jag legat på gränsen i ett par, tre år, men inte kommit med då.  Nu har jag ju på ett annat sätt visat att jag kan leverera även i de stora matcherna... och att dra på sig den blågula tröjan har man ju längtat efter sen juniortiden.
- Sen liknar väl vårt (AIK:s) spel mer landslagets spel och tempo än vad det kanske var i Falun till exempel. Det bidrar nog också.

Du har mött Järfälla några gånger. Din erfarenhet av dem?
- Det är ett listigt, lite knepigt lag... nu har de ju i och för sig ganska mycket nytt i spelartruppen, inte så många gamla utan unga och hungriga spelare... flera talanger... flera med bra teknik och luriga med klubban... bra skott...jag tror att Järfälla kan ha något riktigt bra på gång, så vi måste själva vara på topp, annars kan det kosta någon eller flera poäng. Järfälla är bättre än vad man tror!

Men i Solnahallen mot AIK, ska det väl inte räcka till`?
- Nej, krigar vi som vi ska och spelar med hjärtat som vi ska, kommer de inte att räcka till.
- Jag tror att vi vinner med... 7-3!

Gör du något av målen?
- Njaa.. det känns inte så viktigt. Jag vill helst göra en stabil och bra insats och ta tre poäng. Det är väl inte riktigt mitt jobb att göra mål heller. Det kryllar av målfarliga forwards hos oss.. jag hindrar hellre de andra från att göra mål på oss!

Tack Alexander, lycka till på onsdag.

Bappe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0