Matchens profil - Kim Nilsson före Umeå City

Kim kom till årets säsong från Färjestaden, där han var lagets stora stjärna med mycket speltid och en framgångsrik första säsong i SSL.
Nu spelar han i ett lag med flera stjärnor och ett helt annat spelsystem än han varit van vid. Han har undan för undan kommit in i såväl spelsystem som truppen och ger intryck av att både trivas i och uppskatta AIK, Solna och Stockholm. Ändå bor han på Söder - Bajenland!

Det blev i alla fall en vinst i Linköping!
- Ja och det var ju skönt det, det är ändå det viktigaste.

Fast det var rätt mycket Hawaii över spelet?
- Jo, verkligen! Att vi gör nio mål är helt okej, men sen att släppa in åtta och vinna med ett mål...  det är inte bra egentligen. Men det är ändå poängen som räknas. Om man ser på hur matchen var, så skulle vi stängt den mycket tidigare. Nu gjorde vi inte det och vi får ta lärdom av det och kämpa på.

Var det skönt att få göra mål?
- Absolut, det lossnade lite om man ser till Västeråsmatchen. Sen är det alltid kul att göra mål... kanske skulle jag ha gjort ett eller två mål till.

Var det den relativa närheten till Öland som fick det att lossna för dig?
- Nej, det kan jag inte säga... det var kanske mer att jag fick mer speltid nu med den frånvaro vi hade. Det kändes som att jag fick mer uträttat nu... ja det lossnade helt enkelt.

Ja, du kom från ett lag där du fick väldigt mycket speltid och ganska fria händer till AIK med ett tydligt system och fler etablerade stjärnor. Hur känns det?
- Det är klart att jag fick mer speltid i Färjestaden. I AIK har vi ett helt annat spelsätt men jag känner att jag har förtroende och tycker att jag kommer mer och mer in i spelet för varje dag. Här spelar jag mindre men hinner i stället ladda om mellan bytena. Det är annorlunda men det känns som att jag klarar det bättre för varje match. Den stora skillnaden är att vi har ett så bra lag att vi kan gå på tre femmor... det är inte många lag som klarar av det. Och man måste alltid komma ihåg att det är laget man spelar för! Så jag tycker det är riktigt kul att spela i AIK.

Skador och sjukdom har gjort att ni fått byta femmor en del. Fördel eller nackdel?
- Så har det ju varit på träningarna också, även under VM-uppehållet. Det har blivit en del nya konstellationer, men jag tycker ändå att det har gått riktigt bra. Vi har en sån kvalité i truppen att vi ska klara även sådana problem. Så pass bra känner vi varandra att det ska vi klara. Och med det spel vi har, så vet vi ju vad vi ska göra oavsett vem vi spelar med.

Vår gamla storback Lorendahl lade ju av i våras men nu har det dykt upp en forward med samma namn. Vad tycker du om honom?
- (skratt) Riktigt bra faktiskt, han betyder mycket och inte bara på planen, han är viktig även utanför planen... det känns bara positivt att han är tillbaka.

Hur går det på måndag då?
- Ja, vi hade ju svårt mot dem i Umeå... vi vann först i sudden. Det var ju en av de första matcherna i serien, så det borde bli en helt annan bild nu och det ska det också vara på måndag.
Vi vinner... den här matchen ska vi täppa till mycket bättre bakåt, så säj.... 7-2.
Och hur många gör du?
- ...två!

Tack Kim! Jag ser fram emot dina två mål på måndagskvällen.


Bappe Bjuggren


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0