Matchens profil - Patrik Jansson

Det borde vara dags för en målvakt som matchens profil, vilket är knepigt eftersom man inte vet vem som faktiskt får förtroendet i matchen. Patrik har ju imponerat i de två första kvartsfinalerna, så jag chansar på att de inte ändrar nu.
Patrik är pigg, öppen och både pratar och skrattar gärna.

Först pratar vi om hans förflutna. Moderklubben var det som idag är Sirius, sen har han också spelat i Storvreta och Dalen och så förra året i Sirius igen.

Kom du till AIK för att få ett slutspel igen?
- (skratt).. Ja efter ett mellanår i Sirius, utan slutspel var det dags! Nej, men allvarligt: visst är det ett delmål att komma till slutspel. Men med AIK är förväntningarna långt mer än att bara nå slutspelet.

Om vi ser till dig då. Är det här ditt bästa slutspel hittills?
- Ja, absolut, man kan ju inte vara annat än nöjd så här långt. 2-0 i matcher mot Pixbo. Sen var jag kanske nästan lika nöjd i mitt första slutspel med Storvreta i kvartsfinal - och också mot Pixbo! Vi slog ut dem men åkte ut i semi mot Balrog. Fast jag har nog spelat bättre själv nu. Jag var inte lika trygg när jag var yngre och litade kanske inte lika mycket på mig själv. Jag har nog siktet lite längre fram idag än då.

Hade ni vågat tro på 2-0 i matcher?
- Tro? Såklart ja! Men kanske inte räknat med det. Det blev ju tufft nere i Göteborg och jag är väldigt glad över att vi tog vinsten i sudden. Det har varit så tufft som vi trodde. Visserligen 2-0, men också två uddamålssegrar!

Hur sannolikt är det med tre raka förluster för vårt lag?
- Oddsen nu är nog goda för vår del. Och ett avancemang till semifinal vore ju superkul - och kan vi göra det redan i morgon är det ett bonus - att få en vecka med lite lugn och ro. Men man ska komma ihåg att Pixbo är ett riktigt bra lag och har spelat bra mot oss, kanske bättre än förväntat till och med. Sen är det ju bra att ha fått rejäl matchning i kvarten om man kommer till semin sen.
- Annars är det ett kul slutspel, där sereins etta och tvåa absolut inte levererat som väntat i de första matcherna.

Hur går det i morgon då?
- Bra fråga! jag tror att det blir precis lika tufft, som det var i de två tidigare mötena men vi vinner i sudden death. Jag tror att vi kommer att få se ännu mera fart - det är en måstematch för Pixbo. Som sagt tufft och tight men jag tror självklart på vinst. Vi är ett starkare lag än Pixbo! Vi har ett jämnare lag medan de har en jättestark förstafemma.


Vi blir  också överens om att om serieettan och -tvåan skulle försvinna i kvarten blir resten av slutspelet en öppen och spännande historia. Likaså är vi eniga om att det borde gynna AIK att Pixbo i morgon spelar med kniven på strupen.

Bappe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0