Röster kring segern mot Caperiotäby

Matchen slutade med en klar och rättvis hemmaseger med 8-5 efter att vi med mindre än tio spelminuter kvar lett med 7-2! Täby gjorde 3 mål under matchens knappt nio sista minuter och satsade under de sista fem minuterna på, att så fort tilllfälle gavs, ta ut Ramsin i målet och spela med sex utespelare. Riktigt oroligt blev det dock aldrig för den ovanligt röstglada hemmapubliken.

Jag hann prata med Emanuel Anteners föräldrar både före och efter matchen. De hade sett den förra matchen mot Pixbo också och tyckte det var väldigt roligt både att vara i Sverige och få se Emanuel spela i en liga, som håller mycket högre klass än den scweiziska.
Hans pappa berättade också att Emanuel börjat med innebandy som liten grabb och haft som mål att spela på toppnivå i Schweiz för att sedan förhoppningsvis få spela elitserieinnebandy i Sverige. Och drömmen slog ju in, lika säkert som att Emanuel gör mål i hittills varje match. Pappa Antener trodde dessutom att sonen gärna skulle bli kvar här de närmaste tio åren! Det låter ju lovande.

Det fanns ett antal AIK-profiler på läktaren som Pelle Svensson, Christian Hellström och Robban Teleki och dessutom flera profiler från damlaget. Och alla verkade nöjda med det som bjöds på planen.

Extra roligt var det att både Stoffe Svanemar och Wilmer Viinamäki fick göra sina första hemmamål denna kväl.
Stoffe var riktigt glad men ändå lugn och sansad efter matchen och gav gärna en intervju.

Hur känns det efter första hemmamålet?
- Jaa... det var på tiden faktiskt, men det var riktigt skönt! Vi hade precis gjort 3-1 i bytet innan. Uffe (Hallstensson) hade sagt att om vi gjorde mål, skulle vi gå in och ta det lite lugnt... men när jag såg läget var det bara att sikta och skjuta!
- Det var inte bara skönt utan riktigt snyggt också. Det var ett viktigt mål... det gjorde jag för lillebrorsan, som är här varje match och sjunger sig hes, så jag satte det för honom.

I år har vi för första gången på några år tre femmor, i stället för två och en avlastningsfemma. Har jag fel?
- Jaa... det här är min tredje säsong och jag tycker nog att vi har haft en bra tredjeuppställning tidigare också, men jag håller med om att vi är mer spelande i år, ska inte bara ligga kvar och försöka kontra, men framför allt hålla 0-0. Vi gör ju fyra mål totalt inom femman, men vid två av dem, tror jag, hade vi hunnit byta någon spelare. Totalt spelade vi 3 eller 4-0, beroende på hur man ser det.
- Det kanske är som du säger, att vi är starkare i år. Ändå har vi inte spelat med exakt samma uppställning i varje match, men det har funkat bra hela tiden. För laget är det självklart bra att vi kan gå runt på mycket folk.
- Jag var spets i förra matchen och nu var jag vänster och det är lite skönare att vara mittfältare, då kan man smälla på lite mera!
- I år blir det inte så mycket matcher som vi varit vana vid, inga cuper eller så, så vi kan liksom ge mer i varje match. Vi kan ge allt i varje match och att vi har några spelare borta i dag märks knappast alls!

Vi kanske se i ett champagnedoftande omklädningsrum i april 2010 också?
- Vi får se... det är långt dit, men det är dit vi siktar,

Bappe Bjuggren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0