Jörlanda visade vägen!

Avspark i semifinalen i Svenska cupen. Jag sitter i en bil med fyra timmars resa kvar till Stockholm. Sportradion ger en mycket mager och sporadisk information. Jonathan sitter dessbättre på Råsunda och skriver om matchen, men lyckas också att via SMS och i behövliga situationer genom telefonreferat ge oss i bilen en bild av vad som händer och i någon mån sker. Vi kastas mellan hopp, förtvivlan och så hopp igen! Och till sist total glädje.

Jörlanda då? Jo grannen till min svåger och svägerska har ett garage strax intill deras tomt. Bakom garaget finns en liten gräsplätt, där det finns plats för en bil. Grannen har satt upp en tämligen stor och tydlig skylt med dels ett AIK-märke och dessutom en varningstext: Parkering tillåten endast för äkta gnagare!

Det är natorligtvis så att den svenska landsbygden är full av gömda kuturminnen och
-yttringar.  Det gäller bara att hitta dem.

"Vi har fått en straff med bara sekunder kvar av förlängningen!" Det blir en tyst mental samling i bilen. Om Markus Jonsson kände den vet jag inte, men han gjorde det han alltid gör - sätter straffen rakt, enkelt och säkert. Jag missuppfattade honom förresten i en tidigare intervju, han hade inte missat en straff i en vinterlandskamp i USA, bara i en B-lagsmatch någon gång!

Bilen med garanterat äkta gnagare fortsätter mot Stockholm och jag tror att t o m solen strålar lite extra klar och lycklig.

Jörlanda, förresten, där bor också Svante Samuelssons pappa! Fast på en annan gata (jodå, det finns faktiskt fler).

Cupfinal om ungefär två månader. På Råsunda. Vi vinner finalen nu - för Jörlandas skull.

Bappe Bjuggren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0