Kommentarer och intervju efter Levski-matchen

Det blev 0-0 i den första kvalmatchen mellen AIK och PCF Levski på Råsunda. Bulgarerna spelade ganska konsekvent på att hålla nollan, men fick till en och annan kontring utan att skapa några riktigt hotande chanser. Då hade de svartgula fler tillfällen att näta men gästerna lyckades hålla tätt, även om det vid ett par tillfällen var riktigt nära.

Någon "matchens lirare" utsågs inte denna kväll, men en som kunde fått den, Robert Åhman-Persson, ställde upp på en intervju efteråt.

Kallas du Råp eller Robban nu?
- Jaaa, Råp eller Robban... det går bra vilket som.

Hur känns det att vara tillbaka i svartgult?
- Det har varit lite upp och ner, men det är klart att det är skönt att vara hemma igen! Sen hjälper det ju om resultaten går vägen, det känns bättre då. I dag tycker jag att vi gör en OK match, fast visst kunde vi ha vunnit. Det hade känts mycket bättre!

Skillnaden idag mot tidigare var, tycker jag, att ni spelade bra genom mittfältet medan ni tidigare ofta har fastnat på mitten. Stämmer det?
- Vi har försökt spela så sedan jag kom tillbaka, ja, sen Alex Miller kom, vi ska spela effektivt och snabbt men även variera med korta passningar också. Idag får vi väl ute lite mer av det spelet, kanske för att vi inte springer runt så mycket utan låter bollen göra jobbet.

Jag har under åren sett dig på olika positioner. Nu är du defensiv mittfältare. Vilken roll trivs du bäst på?
- Jag trivs bäst i den roll jag har nu! Men jag kan också spela som "vanlig mittfältare". Idag kändes den defensiva rollen mycket bra, jag hade fått klara direktiv att hålla koll på deras nr 22 och det funkade bra tycker jag. I andra matcher har jag fått direktiv om att löpa med i djupled, när chansen finns men inte just i dag. Min främsta egenskap är väl inte att vara kreativ med bollen. Jag trivs väldigt bra som defensiv mitt.

Poängsnittet har höjts rejält sedan Miller tog över huvudtränarrollen. Beror det på att han ger andra eller tydligare direktiv?
- Jag vet inte hur det var innan jag kom tillbaka. Men det har gett bra resultat defensivt, vi släpper inte till mycket bakåt och vi jobbar också mycket med det offensiva spelet. Det känns som att det blir allt bättre, även om det inte gav något resultat idag.

Klacken återkommer med ramsan "Tjerna till landslaget". Håller du med dem?
- Ja, han har varit på gång länge nu... det borde vara dags snart!

Du verkar nöjd med din återkomst så här långt?
- Nja... man vill ju vinna varje match, annars är det svårt att vara nöjd... spelmässigt tycker jag att matchen i dag var ett steg framåt.

Kan vi vinna i returmatchen?
- Absolut, det kommer inte att vara lätt, men de måste ju gå för seger och det kan öppna möjligheter för oss!

Tack Råp och lycka till i fortsättningen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0