Röster efter KAIS Mora

Spelarna verkade nöjda efter segern mot KAIS Mora. Tre poäng och en övertygande tredjeperiod. Visst tyckte de flesta att matchen borde varit avgjord långt tidigare, men det blir inte alltid som man tänkt. Gästerna fick också ett erkännande av flera svartgula spelare för sitt envetna kämpande och för sitt täta försvarsspel.



Patrik Stanley som var nöjd med sin insats, och det borde han vara, sade bl a:

- Det är ofta svårt mot nykomlingar... får man inte ett tidigt mål så blir de hungrigare och tror mer på sina egna möjligheter. De krigade på djäkligt bra... vi skapade ju ändå många chanser och borde kunnat hänga några mål tidigare i matchen men vi hade ingen riktig skärpa i dag! Förrän kanske i tredje, då.

- Deras målvakt gjorde ju ett riktigt bra jobb... men det gjorde ju Filip (Ausmaa) hos oss också, han var riktigt bra, snabb, följsam och trygg.

- Efter två perioder kändes det lite tungt, så jag tycker att det var starkt av oss att gå in i den tredje och göra det vi ska. Naturligtvis är det tre poäng, som är det viktiga, så därför är jag nöjd, även om det kändes lite som "en dag på jobbet" ungefär. Vi gjorde det vi skulle, men inte så mycket mer kändes det som.

- Personligen känns det bättre i år än mitt första i AIK ifjol. Dels var det en stor omställning att komma hit men jag hade också lite knäproblem och kom inte riktigt in i spelet, kändes det som. Nu har jag kommit in i det och det känns riktigt bra igen. Vi kommer att bli riktigt bra i år, om vi slipper alltför mycket tunga skador förstås. Sen är det ju i slutet av säsongen vi ska vara som bäst!


Filip Ausmaa ställde gärna upp på ett samtal efter matchen, som var hans andra i SSL men första i hemmahallen.

- Visst var det lite nervöst inför hemmadebuten, men jag hade en så bra känsla i kroppen att det inte blev så där riktigt nervöst. Så det kändes bra.

- Det blev en lite konstig match eftersom vi hade så mycket boll och de mest kom i kontringsattacker eller efter slumplägen. Dessutom hade de några felträffar, som gav oväntade studsar, vilket gjorde att det blev en lite svår match. Då måste man vara vaken och följa med hela tiden.

- Jag märker att jag har utvecklats mycket under de här senaste månaderna tack vare våra träningar. Det är ju en fördel med att träna med oerhört skickliga medspelare... framförallt har jag märkt det på mitt rörelsemönster i målet.

- Det är konkurrens i laget. Det är inte lätt att kokurrea ut (Patrik) Jansson som måste vara en het kandidat till VM-truppen. Det gäller att ta de chanser man får. Jag tycker annars att det är bra med konkurrens och tror också att Patrik och jag sporrar varandra under träningarna. Sen har jag mycket att lära av honom, som ju är väldigt rutinerad. Jag är väl lite otålig men jag visste ju när jag kom till AIK vem som var förstemålvakt och visste också att Patrik inte är någon man petar på nån dag eller vecka. Mitt främsta mål är inte att spela alla matcher utan att få utvecklas och bli en ännu bättre målvakt. Fast visst är mitt personliga mål att så snart som möjligt komma upp på Janssons nivå!

- Det är ju så i de flesta lagsporter att målvakterna är som bäst i lite högre ålder än de flesta utespelarna. Man blir väl stabilare med ålder och erfarenhet och får väl lättare att bedöma och agera i de situationer som dyker upp. Målvaktsspelet är ofta repetionsmässigt... det handlar mycket om att få ett så stabilt grundspel att man inte släpper in de där enkla bollarna! Där har jag fortfarande en hel del att jobba med.

- Matchen? Jag tycker vi startade piggt, snabbt och bra utan att lyckas få in bollen och tappade väl sen lite tempo. Den andra perioden blev lite ryckig på grund av utvisningar bland annat. I tredje tog vi oss samman och fick några snabba mål, som egentligen avgjorde matchen.

- Sen var deras målvakt mycket bra, han gjorde en jättebra match. Han kom in och fick göra några kanonräddningar direkt och det är alltid skönt för en målvakt! Det handlar kanske inte om att göra jätteräddningar utan att man får en bra känsla i spelet.... det är nog otroligt viktigt för en målvakt. Sen är det nog så att det blir lättare, när man fått mer rutin, att släppa tanken på de misstag man kanske gör i en match och bara tänka framåt, på nästa situation. Målvaktsarbete handlar inte bara om räddningar och rörelse, mycket handlar om huvudet också, tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0